söndag 26 maj 2013

Sanningen?

När jag startade min blogg så fick jag direkt en önskan från en person, om att skriva sanningen. Eller rättare sagt, intresset var svagt för "ännu en blogg som inte vågar säga sanningen". Dessa ord har jag funderat mycket på. Dels har jag mina rent filosofiska funderingar. Vad är sanningen? Och för vem? Sedan kommer de verkliga undringarna. Jag vet ju precis vad hen menar. Jag vet vilken sanning hen vill att jag ska skriva om (nu är jag inne på den politiska delen av bloggen, inte sanningen om löpning...). Och då börjar jag undra över lojalitet, demokratiska värderingar och så vidare. Det finns så mycket som inte står rätt till inom politiken. Så mycket att jag ibland känner mig väldigt orolig. Av många anledningar. Det är inte något som jag tror är specifikt för politiken i Kalmar, utan snarare hela upplägget. Hur demokratisk är politiken? Om jag berättade allt jag hittills varit med om (och då har jag bara varit med i tre år) eller sett så är det förmodligen inte många som skulle vilja engagera sig. Och ändå är det just det som behövs; att fler väljer att engagera sig politiskt! Det demokratiska flödet skulle öka och fler målmedvetna och drivna kvinnor och män skulle kunna få chansen att representera både Kalmar och Sverige.

Jag får ofta läsa och har många gånger fått höra om hur oerfaren jag är inom politiken. Jag tycker erfarenheten inom politiken är ganska irrelevant, åtminstone om jag jämför med en människas vilja och driv. Förmågan att leda och entusiasmera väger också tyngre. Enligt mig. Men enligt många, ibland äldre, verkar det vara viktigast hur många år man vigt åt politiken och vilket uppdrag man "förtjänar" efter dessa år av lojalitet. Ingen ställer frågan: Vad har just du och ditt engagemang gjort för skillnad? Har du suttit med i kommunpolitiken i tjugo år men inte kan se vilka spår du lämnat, ja, då kanske det är dags att kliva åt sidan. Men visst, jag saknar en längre politisk erfarenhet. Mitt engagemang inom Moderaterna sträcker sig bara några år tillbaka i tiden. Mitt engagemang för mänskligheten och samhället, särskilt inom området barn och ungdomar, sträcker sig dock desto längre tillbaka i tiden.

Jag fick, för inte så länge sedan, frågan om ett politiskt engagemang ser annorlunda ut för en kvinna än för en man. Jag funderade och tänkte svara "nej, inte särskilt" men när jag tänkte efter och såg tillbaka på de (få) år jag engagerat mig så blev jag lite nedstämd. Jag var så himla naiv när jag började engagera mig. Jag trodde nämligen att politiken skulle handla om... politik. Jag vill då ändå betona att det finns en hel del politiker som verkligen vill göra Kalmar till en bättre stad och Sverige till ett bättre land. Det finns de som är där för att kämpa och ge av sin tid för chansen att påverka samhället. Men det finns också andra, inom alla partier, inom alla verksamheter, som vill mycket för egen vinning. Politiken är inget undantag. Politiken är heller inget undantag vad gäller hur kvinnor behandlas och vilka "regler" som sitter i väggarna. Jag har fått tänka igenom hur jag klär mig, hur jag skrattar och hur jag pratar. På tre år har jag lärt mig att snabbt läsa av stämningen i rummet och från att ha utgått från att människan är god så litar jag idag endast på några få personer. Generellt sett. Inte bara inom politiken. Är det en erfarenhet jag skulle velat vara utan? Nej. Jag har fått se mycket och lära mig massor. Kanske mer än vad vissa gör på tjugo år inom politiken.

Så varför vill jag då fortsätta engagera mig inom Moderaterna? Jag tror på vår politik. Sedan jag blev invald i förbundsstyrelsen så har intresset bara ökat. Vilken känsla att få sitta med idéprogrammet för en modern kunskapsskola och få chansen att påverka förslagen, med min erfarenhet och mina åsikter. Det är viktigt att ha erfarenhet från politiken för att lära sig spelet men det är bra mycket viktigare att dela med sig av den livserfarenhet och kunskap vi alla har med oss. Dessutom är det vansinnigt roligt att vara utbildningsansvarig i Kalmarkretsen och få möta eventuella framtida ledare som är intresserade av att bidra med sin tid och erfarenhet. Att sedan få sitta med i styrelsen för Kalmarsunds Gymnasieförbund och allt vad det innebär, är en fantastisk möjlighet att lära och få påverka vardagen för många ungdomar i vår region. MEN! Är man inte beredd att foga sig efter demokratiska beslut, så ska man inte heller sitta med i denna demokratiska process.